fredag, augusti 11, 2017

Planera mat, vilken skillnad

När vi nu äntligen kommit in i någon form av vardag igen efter mer eller mindre två månaders torparhäng gjorde vi en matlista med rätter vi var sugna på att laga. 16 stycken blev det och sedan skrev jag en handlingslista utifrån den när vi storhandlade. Herregud vilken bra grej det var/är!

1) Vi slipper stå i kylen och klia oss i huvudet och säga "vad ska vi äta i dag då?" Nu räcker det att kolla listan och bara peka "det där!"
2) Storhandlingen blev ovanligt billig. Kanske för att vi höll oss till den relativt slaviskt förstås. 
3) Småhandlandet har upphört. Vi har alla ingredienser till maten vi ska laga och behöver därmed inte springa (vem lurar jag, lunka i sakta mak) till affären för att handla citron/grädde/korv/whatever. Det ger också effekten att vi inte köper nåt extra och onödigt. Typ godis och chips eftersom vi egentligen är hungriga när vi kommer på att vi saknar nåt. 
4) Vi slänger mycket färre grejer som blivit gamla. Typ créme fraishe som köpts för "att det är bra att ha hemma när vi ska laga mat så vi slipper springa och handla". Eller ja, hittills har vi inte slängt nåt i alla fall. 
5) Vi äter mer varierat. Till exempel lagade jag fisk häromdagen. Det lagar jag sällan när jag står i kylen och kliar mig i huvudet. 
6) Vi äter mer regelbundet. Nu med lillknoddas är det en himla massa tänkande kring mat eftersom han ska ha frukost, lunch, middag och kvällsmat så vi har i farten fått in samma rutiner som honom. Lunchen har typ alla dagar bestått av rester från gårdagens middag. Kanon!
7) När vi ändå lagar ordentlig mat till oss lagar vi mat till Felix också. Med lite mindre kryddor och sånt då förstås. Och han äter med god aptit! Hittills har han ätit pasta med svampsås, potatis korv och pepparrotssås, fisk créme fraishe och potatis och butternutpumpa med pasta tillsammans med oss. Vissa saker, som när vi åt tortillas, är svåra att göra barnvänliga dock men mycket är bara att kasta i en kastrull, koka och puréa. Tillsätta lite extra olja och vips är det klar. 

Om vi bara orkar är detta helt klart nåt vi ska fortsätta med. 







3 kommentarer:

Tove sa...

Jag börjar jobba på måndag och då lämnas matansvaret över till min man. Jag är dock osäker på hur han kommer att tackla det, så att planera och storhandla kommer nog bli vår melodi också.. hoppas det. Har du några tips på enkla snabblagade rätter?

Matilda sa...

Oj, svår fråga. Nästan allt jag lagar är enkelt. Heh.
Men min bästa enkla middag som knappt kräver nåt är soppa. Bara att skala rotsaker av valfri sort, tärna och kasta i en kastrull med lök, vitlök, chili, buljong eller vad man vill ha i och koka det mjukt, hälla av lite vatten och på med grädde – mixa och voila! Svårt att misslyckas med och kräver lite underhåll medan man gör det. Ett gott bröd och lite stekt bacon/halloumi att strössla i så är middagen komplett.

Annars är sånt i ugnen enkelt. Typ potatisgratäng med köttfärs i. Bara att steka färs med kryddor och vitlök och varva i potatisgratäng. Eller lasagne. Jag brukar vara lat och inte ens göra bechamelsås utan bara varva med ost och grädde. Funkar finfint. Eller ugnspannkaka! Det är sån barndomsnostalgi och världens enklaste.

UplayOnline sa...

hoppas det. Har du några tips på enkla snabblagade rätter?


เย็ดสาว